søndag den 2. juli 2017

Paul Auster - 4 3 2 1

Bogen er lånt på biblioteket.

Hvis ikke jeg havde hørt lidt om bogen i forvejen, så havde jeg nok ikke forstået noget som helst af historien. Den handler nemlig om drengen/ manden Ferguson i fire forskellige udgaver.

Altså romanen giver fire bud på hvordan Fergusons liv kunne have set ud. Nøglen til at finde ud af hvilken Ferguson hver kapitel handler om ligger i nummereringen af bogens afsnit/ kapitler. Men kapitlerne er vævet ind i hinanden, så det er med at være på dupperne for at kunne følge med.

For eksempel hedder et kapitel 2.1, et andet 2.3, 7.4 eller 6.3 og så videre. Hvilket jeg går udfra betyder at 2.1 handler om den første Ferguson. 7.4 om den fjerde Ferguson også videre. Jeg forsøgte mig ganske kort med lydbogen, men det fungerede slet ikke, da jeg nemt kom til at overhøre numrene, der fortalte hvilken Ferguson jeg nu skulle høre om.

Ideen er sjov, men jeg har valgt at opgive bogen efter 213 sider, fordi jeg faktisk ikke synes den var særlig interessant. Der er som sådan ikke noget i vejen med historien, den flyder let og er godt skrevet. Man får er og der bidder af  Amerikas og New Yorks historie. Men Fergusons forskellige liv syntes ikke at kunne begejstre mig så meget, at jeg gad læse 755 sider mere om ham. Måske får jeg lyst til at vende tilbage til bogen på et senere tidspunkt.

4 3 2 1 er opgivet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar