lørdag den 5. august 2017

Leon Uris - Exodus

Bogen er lånt på biblioteket og diskuteret med Læseklubben.

Historien er ren fiktion, men bygget over virkelige historiske begivenheder. Den handler om den amerikanske Kitty, der har arbejdet som sygeplejeske i nogle flygtningelejre rundt omkring i Europa og som havner i det gryende Israel. Hvor hun stifter bekendtskab med den karismatiske frihedskæmper Ari Ben og oplever jødernes kamp for at skabe en nation til dem selv.

Den første halvdel af bogen, med fangelejren på Cypern, skibet Exodus og historien om pigen Karen, synes jeg var god. Men lige så snart hovedpersonerne satte foden på landet, der dengang stadig hed Palæstina, så synes jeg den ændrede karakter.

Jeg vil ikke gå ind i en debat omkring Israel-Palæstina konflikten, men jeg opfattede bogen som værende meget glorificerende i sin fortælling om jødernes fortræffeligheder og ret til landet Israel i forhold til dem der boede der oprindeligt, palæstinenserne.

Nogle steder nærmede det sig efter min mening ren propaganda. Især det sted hvor de jødiske pigers udslåede hår, ranke rygge og faste bryster er kontrasten til arabernes skurkeagtige, snuskede og ildelugtende udseende. En retorik som jøderne selv mødte under tidligere pogromer og især under nazismen og derfor synes jeg det var paradoksalt at de samme fordomme blev brugt her.

Det er muligt det er en lærerig og oplysende fortælling, men jeg fandt den overromantiseret og meget politisk i sit budskab. Persongalleriet med deres overnaturlige skønhed og styrke hører nærmest hjemme i en Harlekinroman. Mens de historiske retirader, der jævnligt dukker op i løbet af romanen, var lærerige, men føltes meget lange og tørre og igen meget ensidige i deres fremstilling af de ting, der har direkte forbindelse til konflikten.

Jeg synes det er vigtig, når man læser romanen, at have for øje at det er fiktion og at vi her kun får præsenteret en side af konfliktens mange aspekter. En god ting ved bogen, var at jeg fik lyst til at sætte mig ind i hvordan konflikten overhovedet startede og hvad der rent faktisk ligger bag de mange års "borgerkrig".

Exodus får 2/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar