søndag den 6. august 2017

Patricia Harman - Jordemoderen fra Hope River og Trange tider i Hope River

Bøgerne er lyttet som engelske lydbøger fra Mofibo, der sponsorer bloggen med et gratis abonnement. Lydbøgerne var rigtig fine, men alle de mange fødselsve- og presselyde var meget realistiske og var til tider ved at give mig stress.

Begge bøger foregår i området omkring Hope River i West Virginia, i tiden omkring børskrakket og den efterfølgende store depression der ramte USA i slutningen af 1920´erne og ind i 1930´erne.

Jordemoderen fra Hope River følger den unge Patience Murphy, Hun har levet et omtumlet liv, med store personlige tab. Hun slår sig ned i det fattige kulmineområde omkring Hope River og forsøger at tjene til dagen og vejen som jordemoder. Området bliver ramt hårdt af det økonomiske kollaps og frustrationerne leder til opblusning af racehadet mellem sorte og hvide.

Bogen er en genlæsning. Jeg læste den tilbage i 2013 og synes den var helt fantastisk god. Historien giver et godt billede af livet i USA under depressionen. Forfatteren er selv jordemoder og hun bruger de mange forskellige fødsler til at beskrive klasseforskelle og ikke mindst kvindeliv på den tid.

Bogen er medrivende, og man kommer hurtig til at holde af Patience, men jeg havde lidt svært ved at holde styr på de mange perioder i hendes liv, hvilket jeg tror skyldes at jeg lyttede til den istedet for at læse.

Sidste gang jeg læste den gav jeg den 5 stjerner, men jeg var ikke helt oppe og ringe denne gang. Mest fordi jeg synes det var lidt for utrolig med alle de mange forskellige fødselsmetoder Patience "opfandt". Forfatteren prøvede at presse flere årtiers udvikling inden for medicin og fødsler ind i bogen og det blev alt for meget.

Men det er helt sikkert en dejlig og underholdende roman om fødsler, kvinder, racediskrimination og livet i USA under depressionen.

Jordemoderen fra Hope River får 4/5 stjerner


Trange tider i Hope River er den selvstændige efterfølger til den ovenstående bog. Her følger vi distrikssygeplejersken Becky Myers. Hun var lidt med i den første bog, men forlod Hope River for at følge med Dr. Blum til en ny praksis.

Nu er der gået nogle år og Becky, vender tilbage til Hope River med en Dr. Blum, der er fuldstændig tabt for omverdenen, efter at have mistet sin kone i en bilulykke. Lægerne mener han har fået et slagtilfælde, der har givet ham en form for hjerneskade, der har frataget ham forstanden og evnen til at tale.

Det var et dejligt gensyn med personerne fra Hope River. Mest af alt synes jeg det var dejligt at høre om hvordan det var gået Patience siden sidst. Men ellers er det også en god og underholdende historie om en stærk kvinde, der kæmper hårdt for at forsørge sig selv og Dr. Blum i en nærmest umulig situation.

Jeg havde det lidt svært med Dr. Blum siden af historien. Jeg synes ikke helt den fungerede for mig og da slet ikke slutningen, der fik meget af bogens handling til at falde fra hinanden. Jeg kan ikke helt skrive hvad det handler om, for det vil afsløre for meget.

Trange tider i Hope River får 3/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar